Főnököm. Utazótársam. Gasztrokritikusom. Edzőpartnerem. Alvásterapeutám. Kisfiam.

Marci és más

Marci és más

Az apás szülés az utolsó, amit elvehetnek tőlünk

Babavárás, harmadik trimeszter

2020. április 27. - Finy Krisztina

Itt volt az ideje passziválni az egyetemen. Itt volt az ideje lelassulni és befele figyelni. Itt volt az ideje babaruhákat mosni és kórházi táskát bepakolni. Itt volt az ideje készülni a szülésre. És végül... itt volt az ideje egy világjárványnak.

Minden olyan jól indult. Sikerültek a vizsgáim, Kistesóval minden rendben volt, a 30. heti ultrahang képet nézegetve szinte láttam magam előtt a kisbabámat. Éppen csak magamhoz ölelni nem tudtam még.

Vártam a szülést, mert úgy éreztem, minden adott hozzá, hogy ezúttal jó élmény legyen. Másodjára fogom átélni, mindenki azzal biztatott, hogy könnyebb lesz. A nőgyógyászomban maximálisan megbízom, a szülésznővel megvan köztünk a kémia. És ami a legfontosabb, velem lesz a férjem.

A hetedik hónapban részt vettem egy hypnobirthing tanfolyamon. A legfontosabb üzenete számomra az volt, hogy minden helyzetből ki kell hoznunk a legjobbat, és ez nem megy másképp, mint hogy elfogadjuk a dolgok alakulását. Hiába tervezünk természetes szülést (nekem a cél az oxitocin és a gátmetszés elkerülése volt), hiába vesszük körül magunkat a legjobb szakemberekkel, az élet bármikor hozhatja úgy, hogy B vagy C tervre kell váltani. És sokkal többet ér, ha nem az elképzeléseinkhez ragaszkodunk makacsul, hogy aztán összezuhanjunk a változástól, hanem  nyugodtak maradunk és elég bátrak vagyunk szembenézni az új helyzettel.

A koronavírus egyre közelebb járt hozzánk, elérte Európát. Pár hét után letiltottam a híreket. Kínát végig követtem, az olaszországi események azonban már túlságosan testközelből jöttek. Nem akartam tudni, hány új beteg és halálos áldozat van. Egyszerűen nem engedhettem meg magamnak a nyolcadik hónapban, hogy a járvány uralja a gondolataimat és kétségbe essek. A koronavírusról érdemben senki nem tudott semmit, azon kívül hogy tünetek vagy vannak vagy nincsenek, a maszk vagy véd vagy nem, ami pedig a végkifejletetet illeti: van aki úgy átvészeli hogy nem is tudott róla, van aki lélegeztető gépre kerül, és van akinek az élete véget ér. 

Sokat készültem a szülésre. Igyekeztem visszavenni a tempóból és nyugodt maradni. A vérnyomásom is indokolta, bár most később szállt el, mint az első babavárás alatt és csak a 32. héten kezdtem el a gyógyszert. A terhességi hipertónia egyrészt hajlam, másrészt az a tapasztalatom, hogy az aggódás is rengeteget számít ilyenkor. Igyekeztem minden nap alkalmazni a szülésfelkészítőn tanult relaxációt, és a harmadik trimeszter végén már szükségem is volt rá. Testem-lelkem megérkezett a szülés előtti állapotba, érezhetően könnyebben ment az elcsendesedés.

Ahogy sűrűsödtek a kórházi látogatások a 35. héttől, úgy hoztak egyre több intézkedést a koronavírussal kapcsolatban is. Hetente jártam ctg-re, és ami a 36. héten még elképzelhetetlennek tűnt, az a 38. héten már nagyon is valóságossá vált. Az utolsó alkalom, 12 nappal a szülés várható ideje előtt pedig már maga volt a megtestesült rémálom.

Meg voltam győződve, hogy az apás szülés az utolsó, amit elvehetnek tőlünk. Alapvető emberi jogunknak éreztem. Hiszen a világon semmi, de semmi értelme nincs, hogy ha a nő ott van a szülőszobán, akkor a vele egy háztartásból érkező, egy ágyban alvó férfit már nem engedik részt venni a szülésen.

Amikor kiderült, hogy apa nem lehet bent a szülésen, először higgadt maradtam. Próbáltam feldolgozni a hírt. A férjem tombolt... Aztán fél órával később, a kórházban, a 38. heti ctg-vel a pocakomon már patakokban folytak a könnyeim. Azt hiszem, akkor tudatosult bennem először, hogy hiába teszem oda magam a szüléskor, a körülmények meg fogják nehezíteni. 

Minden orvos és szülésznő maszkban dolgozott, még a látogatók is maszkban voltak. Érdekes, de egyedül a kismamák nem védték magukat... Másfajta tudatállapotban vannak a várandósok. Szerintem mi még fel sem fogtuk, nem tudtuk (vagy nem akartuk) felfogni, hogy ekkora veszélyben van mindenki. Kilenc hónapig óvtuk és védtük a kisbabánkat, készültünk arra hogy biztonságosan világra hozzuk őt, és akkor hirtelen minden reményünk szertefoszlott a békés szülésre, mert a jövő nagyjából fél másodperc alatt bizonytalanná vált.

Az események időrendben így zajlottak: délben kihirdették, hogy a János kórházban nincs több apás szülés. Délután kettőkor az országos tisztifőorvos a sajtótájékoztatón úgy nyilatkozott, hogy minden szülő nőnek törvény adta joga, hogy a szülés alatt egy általa választott személy jelen lehessen. Háromkor a ctg-n a szülésznőm és az ügyeletes orvos is megerősítették a hírt, hogy apa nem jöhet be a szülésre. Majd - a mai napig fogalmam sincs, hogy annak a napnak a hírei vajon mennyiben befolyásolták ezt - este kilenckor elfolyt a magzatvizem.

apa_s_szu_le_s.jpgFotó: Budai Családkórház - Új Szent János Kórház és Szakrendelő facebook

süti beállítások módosítása