Főnököm. Utazótársam. Gasztrokritikusom. Edzőpartnerem. Alvásterapeutám. Kisfiam.

Marci és más

Marci és más

Ha anyát műteni kell...

Friss anyuka, friss epekövekkel

2018. július 29. - Finy Krisztina

Mikor másfél éve - nyolc hónapos terhesen - teljesen véletlenül kiderült, hogy epeköveim vannak, nem tudom volt-e nálam meglepettebb kismama. Értetlenül álltam a dolog előtt, mert az epekövek és a magas koleszterinszint hallatán egyből beúszott a szemeim elé egy hatalmas, zsírban tocsogó csülök, amivel nagyjából utoljára kívánnánk meg egymást a világon. 

Aki ismer, tudja hogy még a legszebb és legsoványabb sonkáról is mindig leszedegetek valami zsírt, és hogy képes vagyok az íze kedvéért gulyáslevest rendelni az étteremben, de nem eszem ki belőle a húst, ha egy gramm oda nem illőt látok rajta. A cukor az más, azon a téren teljesen reménytelen vagyok... Mégis epekövekkel diagnosztizáltak. 

Tény: Az epehólyag a máj alatt elhelyezkedő, zöldes színű, üreges szerv, amely az epe tárolására szolgál. A máj által termelt epe elsődleges szerepe a zsírok lebontása, felszívódásuk elősegítése. Ha az epehólyag nem tud megfelelően kiürülni, kövek (kristályok, rögök) alakulhatnak ki. Az epekövek 80%-a koleszterinkő.

Mikor utánaolvastam, kiderült hogy az epekövek sokkal gyakrabban alakulnak ki nők esetében (20-60 év közöttieknél kétszer akkora esély van rá, mint a férfiaknál). A várandósság csodálatos, de nőt próbáló kilenc hónapja alatt pedig rendesen megbolondul a hormonháztartás. Az újdonsült anyukák könnyen azon kaphatják magukat, hogy bár a szülés után egy jó ideig hallani sem akarnának kórházról, valójában már a műtétet tervezik, egy csecsemővel és megannyi kétellyel a fejükben.

Tény: Fokozottan veszélyeztetettek a túlsúlyos, az anyagcsere zavarban szenvedő, a cukorbeteg és a májbeteg emberek. Rizikófaktort jelentenek: az örökletes tényezők, a fogamzásgátló tabletták, a hormonkezelések, egyes gyógyszerek és a terhesség.

Mivel a háziorvos és  gasztroenterológus (na meg persze a sebész, de ő ugye nem számít, mert mindenkit őszinte örömmel vág fel) egyetértettek abban, hogy jó lenne kivetetni, tudtam hogy nem lehet elkerülni a műtétet. Egy "feltételem" volt csak: az a pici fiú, akivel derekasan megküzdöttünk az első 20 gramm anyatejért és aki élete első hetében fél kilót fogyott a kórházban, egyetlen éjszakára sem fog hiányt szenvedni az anyatejből és belőlem. Amint befejezi a szopizást, és nincs szüksége rám éjszaka, megműttetem az epehólyagomat. 

A szülés és a műtét között eltelt időszakban igyekeztem rá odafigyelni, hogy mit eszem: próbáltam kerülni a zsíros, fűszeres és puffasztó dolgokat. Azt mondják, minden epeköves betegnél más-más ételek váltják ki a panaszokat, és érdemes ezeket kitapasztalni az epegörcsök megelőzésének érdekében. 

Tény: Az epeköves betegek 70%-ának nincsenek panaszai, mert úgynevezett "néma" köveik vannak, amiket többnyire véletlenül fedeznek fel, általában ultrahang vizsgálat során.

Azt is mondják, hogy a néma köveket, amik nem okoznak panaszokat, nem feltétlenül kel megműteni. Ezzel nem mindenki ért egyet, hiszen a kövek bármikor okozhatnak életveszélyes gyulladást, és akkor már nincs lehetőség arra, hogy laparoszkóppal végezzék a műtétet: jó nagy vágás és sokkal hosszabb lábadozás várható.

A görcsöket senkinek nem kívánom. Az ember a "mit vétettem, hogy most ez történik velem?" és a "bármit megteszek, csak legyen vége, kéremszépeen" között lebeg abban a 20-40-60 percben. A görcsoldó néha segít, de ez sajnos nem törvényszerű. Ami nagyon fontos: ha a görcs mellett sárgaságot és lázat tapasztalunk, irány a kórház.

Tény: Az epekövesség szövődménye lehet epehólyag-gyulladás, epevezeték-gyulladás, hasnyálmirigy-gyulladás és a belek elzáródása, amik azonnali műtéti beavatkozást igényelhetnek. 

Persze rengeteg kérdés motoszkált a fejemben: mi van, ha ezekkel a kövekkel akár életem végéig élhetnék, anékül hogy megműtenek? Mi van, ha a halogatás miatt egyszer nem úszom meg sima görccsel, mert az apró epeköveim elmozdulhatnak, azonnal műteni kell - és akkor már nincs lehetőség laparoszkópiára? Mi van, ha a (rutin)műtét során komplikáció merül fel, mi lesz Marcival és az apukájával?

op.jpgFotó: Pixabay

Nyár elején mérföldkőhöz érkeztünk: Marci másfél év után abbahagyta a szopizást, én pedig bejelentkeztem a sebészhez konzultációra. Kaptam egy időpontot, a műtét előtt egy héttel még végeztek egy laborvizsgálatot, csináltak egy mellkas röntgent és egy ekg-t. Rendesen be voltam majrézva, de úgy voltam vele, hogy legalább tudom, mi vár rám, és ez a valami a testemben abszolút gyógyítható, tehát most meggyógyítjuk. Otthon vár a kisfiam, a férjem, szóval mindennek jól kell mennie.

A laparoszkópos műtét nagy előnye, hogy nem szükséges nyitott hasi operáció, négy apró lyukon keresztül el lehet távolítani az epehólyagot. Műtét után nem kell feküdni, az első hétben még kíméletes életmódot javasolnak a varratszedésig, utána viszont szép fokozatosan vissza lehet térni a korábbi életvitelhez.

Tény: Laparoszkópos műtét során a hasüreg felnyitása nélkül, speciális sebészeti eszközök és egy apró kamera segítségével operálnak, négy kis bemetszést ejtve, többnyire altatásban. Előnyei: kisebb műtéti megterhelés, alacsonyabb kockázat, rövidebb gyógyulási idő, gyorsabb felépülés. 

Műtét előtti napon este nyolc után már nem lehetett enni, folyadékot éjfélig lehetett fogyasztani. Műtét napján 06:30-ra kellett érkezni a kórházba, ahol kiderült, hogy az én epehólyag műtétem 12:15 körül várható. Addig vennem kellett egy fertőtlenítős zuhanyt, megint vettek tőlem vért, és betettek egy branült is. Műtét előtt egy órával kaptam egy úgynevezett "welcome drinket" (kórházi humor, csak épp az adott szituációban esélyed sincs, hogy nevess rajta), aminek nyugtató és hányinger-csökkentő hatása volt.

Az operáció teljesen simán ment: az altatással nem volt probléma, az epehólyagot sikerült kivenni. Mikor később meglátogatott a sebész, elmesélte, hogy az epehólyag már kicsit gyulladt volt. Ekkor azért elmormoltam magamban  is egy fohászt, hogy: köszönöm!

Műtét után két órával már kimehettem a mosdóba és ihattam is, este pedig már háztartási kekszet majszoltam nagy vígan olvasás közben. A fiúkkal napközben háromszor facetime-oltunk, úgy tűnt ez Marcinak is jól esett, engem pedig tökéletesen megnyugtatott. A fájdalom teljesen minimális volt - inkább olyan érzés, mint amikor futás közben beszorul a levegő.

Tény: Műtét után az epehólyag már nem tudja tárolni a máj által termelt epét, így a mindössze 3-4 mm széles epevezetéknek kell kitágulnia és átvennie a szerepét. Ez persze időbe telik, és  a betegtől is fokozatosságot, odafigyelést kíván a műtét után.

A műtét utáni időszakra hat hét diétát rendelt el az orvos, ami nagyjából annyiból áll, mint amire korábban is odafigyeltem - semmi zsíros, fűszeres, puffasztó. Naponta 6-8 étkezés, maximum ökölnyi adagokból - hamar kiderült, hogy ez gyakorlatilag folyamatos evést jelent, amire azért kihívást jelent odafigyelni egy másfél éves mellett. 

Friss anyukaként nyilván nem könnyű megbarátkozni a ténnyel: épp hogy visszakaptam a testemet szülés után, máris hegek vannak a hasamon, pedig Marci nem császárral született. Ezért vettem egy krémet, amit kifejezetten műtét utáni hegekre ajánlanak, és remélem beválik.

Összességében nagyon örülök neki, hogy rászántam magam a műtétre. Marci miatt, és a születendő kistesó(i) miatt. Felnőtt emberként sem könnyű meghozni egy ilyen döntést, de valakinek az anyukájaként még sokkal nehezebb. Kompromisszumot kötöttem, az igaz, hiszen vártam másfél évet - és vigyáztak rám odaföntről, mert nem alakult ki olyan mértékű gyulladás, hogy azonnal műteni kelljen. Ha Te is olyan édesanya vagy, aki az internetet bújod tapasztalatok után kutatva - mert fogalmad sincs, mit kéne tenned, mert aggódsz, vagy csak megerősítést keresel - remélem, tudtam segíteni. 

 

Ha hasznosnak találtad a cikket, oszd meg másokkal is!

 

Források:

egeszsegkalauz.hu

hazipatika.com

medicoverkorhaz.hu

webbeteg.hu

süti beállítások módosítása